dinsdag 26 mei 2015

26-05; Boek III.3.21 - III.3.25

Vandaag even wat later gepost. Gisteravond was ik weg en vanochtend had ik lang en vroeg college. Desondanks gaan we nu weer vrolijk door!

De bekering is een gave van God die bij de zaligheid hoort, niet de reden tot zaligheid. De bekering is eenmalig en opnieuw tot bekering brengen is niet mogelijk. Verharding is er voor de verworpenen. De volgelingen van Novatianus(https://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenpaus_Novatianus) begrepen de Hebreeënbrief over de onmogelijkheid van een tweede bekering verkeerd en sloten mensen voorgoed buiten de gemeente.  Daardoor kwam de canoniciteit van de Hebreeënbrief ook op de tocht te staan, maar Calvijn ziet de brief als authentiek.

De zonde tegen de Heilige Geest is een zonde die desondanks de kennis van Gods wil vastgehouden wordt, doelbewust rebels tegen God. Als iemand zich verzet zonder dat hij weet dat dit tegen het Evangelie is, dan zondigt hij tegen Vader en Zoon, weet hij dit wel, dan is het tegen de Geest. Het is vechten tegen het werk van de Heilige Geest.

Geen tweede bekering betekent dus dat het onmogelijk is om afvallig te worden en opnieuw tot geloof te komen. Alsof je geloof even in de koelkast kan worden gezet tot je het weer oppakt. Het gaat dus om mensen die doelbewust het werk van de Geest de kiem in smoren terwijl ze het werk van de Geest hebben herkend in zichzelf en hier iets van hebben geproefd. Er is geen tweede offer meer nadat het eerste offer is verworpen.

Sommige mensen vinden dit hard en onrechtvaardig. Maar het is niet dat ze een verzoek plaatsen waaraan niet voldaan wordt, maar de onmogelijkheid wordt benadrukt tot een tweede bekering en ze worden rechtvaardig met blindheid gestraft. De ongelovigen roepen ook niet tot God, maar klagen over wat hun ontnomen is. Bidden en bekering zijn eigenlijk ook niet de goede woorden voor wat de mensen doen in die situatie.

Hoe zit het dan met Achab die zich schijnbaar bekeerde(1 Kon. 21:28-29)? Dat was Gods mildheid en geduld, niet vanwege Achab, maar als voorbeeld. De vloek over Achabs huis is immers niets weggenomen, net als bij Esaus schijnbare bekering. We leren hieruit vurig te bekeren en bidden.
Morgen lezen we boek III.4.1 - III.4.4

Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten