Even een dagje verlaat, ik laat het lekker uitlopen, druk met studie en catecheet zijn 's avonds.
[9] Met het onderscheid tussen de gewetens moeten we dus kijken welke roomse inzettingen niet heilig en heilzaam zijn. Calvijn gaat de ceremonies en rituelen lang, maar ook de kerkelijke tucht. De auteurs vragen daar in zekere zin zelf om als ze verkl;aren dat hun inzettingen de kern van de dienst van God is. En we moeten de kerkgangers en hun geweten niet weer vastleggen aan slavendienst.
[10] Net als de farizeeërs worden er geboden krachteloos gemaakt door menselijke inzettingen. De biecht overslaan voor een jaar is zondiger dan een jaar lang zondigen. Zo zijn er meer inzettingen waarin het meer lijkt te gaan om hun eer dan om de eer van God.
[11] Vleselijke mensen zullen denken dat de kerk in verval is geraakt als zulke praktijken verwijderd worden, maar Calvijn wil niet dat mensen onder regeltjes bedolven worden of weer onder de schaduwen van de Wet worden geplaatst. Mensen vinden hun tradities heel wijs omdat het een beroep doet op hun ijdelheid. Maar Paulus leert te wantrouwen wat menselijke inzettingen, zeker als ze aangenaam voor het vlees lijken.
[12] Wie de roomse ceremoniën onderzoekt komt erachter dat ze misschien wel mooi of goed gevonden kunnen worden, maar het zijn onbenulligheden en bedrog. Het is na-aperij van de de riten uit de Wet van Mozes en een samenraapsel, dat wil verbazen, maar niks leren.
[13] Zo'n stapel van tradities is niet meer te dragen voor de christelijke Kerk. Augustinus zou van de tijd van Calvijn schrikken van al de slavernij. De gekke regels heeft Calvijn terug gevonden in de ontmaskering van Paulus(Kol. 2:20).
[14] Calvijn zegt dat de roomse ceremoniën Christus half begraven, in plaats van Hem laten zien en van Hem leren. De ceremoniën is de oude taal van het oude volk, kindertaal dat in schaduwen dingen afbeeldt. Calvijn is niet tegen ceremoniën, als ze Jezus maar laten zien. Daarom moeten er maar een paar ceremoniën zijn die duidelijk zijn en ook passend bij de waardigheid.
[15]De uitgedachte ceremoniën zijn geen verdienstelijke werken, zoals sommige roomsen denken. God wil gehoorzaamheid. Het is ook bijzonder dat de onbegrepen ceremoniën zoveel waarde wordt toegekend. Ook zijn er ook veel ceremoniën uitgedacht om geld te verdienen. Daarom moeten ze afgeschaft worden, om godslasterlijke koophandel in de kerk te voorkomen.
Morgen lezen we boek IV.1016 - IV.10.21
Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten