De 43ste week! Hoeraaaaaa!
[4] Als Calvijn zegt dat het Sacrament uit een woord en een uiterlijk teken bestaat, is dit dat het woord gepredikt wordt over wat het zichtbare teken probeert te vertellen. Niet een toverspreuk zoals toen de consecratieformule werd gemompeld. Daardoor wisten de mensen niet wat het Avondmaal was. Het sacrament werkt door het woord dat erbij komt, want geloof wordt uit de prediking geboren.
[5] Uit de Sacramenten leren we niets nieuws wat niet al gepredikt is. Het is als een zegel aan een document. een zegel doet op zichzelf niets, maar onderaan een document dat beschreven is, bezegelt het alles. Hoe duidelijker een belofte is, hoe beter ze het geloof kan ondersteunen. Misschien zijn de Sacramenten niet overduidelijk omdat ze geestelijke en eeuwige dingen beschrijft. Maar de gelovige kan via de weg van analogie de verheven mysteriën overwegen die in het Sacrament verborgen liggen.
[6] God geeft Zijn beloften de naam verbonden en de Sacramenten zijn de symbolen hiervan. Zo zijn dan vergelijkingen te maken met menselijke beloftes. Zoals mensen eerst iets afspreken voordat ze het bevestigen met een handdruk, zo zijn de Sacramenten. Ze kunnen ook steunpilaren zijn,Een gebouw rust op zijn fundament, maar staat steviger als er palen onder gezet worden. Het zijn spiegels waarin we de rijkdom van Gods genade kunnen zien.
[7] Sommige mensen redeneren verkeerd als ze zeggen dat de Sacramenten geen getuigenis van Gods genade zijn omdat ze aan de goddelozen worden uitgedeeld. Dit is ook te zien bij iedereen lacht om de ondertekening van een officieel stuk, maar wel erkend dat het van een officiële instantie komt. Het maakt de brief niet minder officieel en de ondertekening niet minder een bekrachtiging van de brief. God geeft in Zijn Woord en de Sacramenten de aanbieding van zijn ontferming en een onderpand van Zijn genade. goddelozen en huichelaars kunnen de uitwerking van de goddelijke genade in de Sacramenten in hun goddeloosheid wegdrukken, verduisteren of belemmeren. Maar met geloof zouden ze getuigen van de eenheid met Christus en Gods Geest vervult dan wat de Sacramenten beloven. Er is nog een discussie over dat een goed geloof een volmaakt geloof is, maar uit de Bijbel mogen we leren dat ontwikkeling in het geloof is. De noodzaak voor Sacramenten blijft dus bestaan.
[8] Calvijn vindt de uitdrukking uit Hand. 8:37 'met heel zijn hart' meer slaan op intentie en vurig verlangen, dan op de volmaakte manier van geloven. Er zit ontwikkeling in het geloof door het hele leven heen. Als de Geest is gegeven is dit dan ook niet één weldaad, maar drie in de ogen van Calvijn. God leert door Zijn Woord. God versterkt ons door de Sacramenten. En Gods Geest verlicht ons verstand zodat ons hart toegankelijk wordt voor Woord en Sacrament dat anders niks in ons innerlijk zou uitwerken.
[9] De Heilige Geest is de werkende kracht van de Sacramenten, er zit niks in de Sacramenten zelf wat kracht heeft. Zoals we oren nodig hebben om te horen, zo hebben we de Heilige Geest nodig om door de Sacramenten ons geloof te kunnen laten ondersteunen en vermeerderen.
Morgen lezen we boek IV.14.10 - IV.14.15
Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten