donderdag 8 januari 2015

08-01: Aan koning Frans 5-6

Calvijn is zo'n persoon die niet in de sloot springt als iedereen wel in de sloot springt. Ook hem daartoe overhalen is voor hem geen argument. een christen heeft alleen God te gehoorzamen. Ook al is er in de wereld een misverstand, in het koninkrijk van God mag alleen de waarheid verkondigt worden, daar gelden andere gewoontes. Misschien wordt hier gehint op de definitie van katholiek door Vincentius van Lérins, een kerkvader die tussen 434 en 450 is overleden., namelijk dat alleen hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is werkelijk katholiek is.


In tegenstelling tot de Roomse kerk vindt Calvijn dat de kerk niet hoeft te bestaan in een zichtbare gedaante, de kerk is daar waar Gods Woord zuiver wordt gepredikt en waar de sacramenten rechtmatig worden bediend. De Roomse kerk wil graag de glorieuze gedaante van de kerk handhaven, maar deze is in het OT ook niet altijd te zien. God heerst over de kerk en bepaalt over de gedaante van de kerk. Dat ambtsdragers ambtsdragers zijn is ook geen garantie voor de kerk, ambtsdragers kunnen dwalen en bepalen dus niet de gestalte van de kerk.

Je kan blijkbaar als kerk eruitzien zonder dat je daadwerkelijk kerk bent, kerkzijn is niet gebonden aan uiterlijke kenmerken. Dit blijft vandaag de dag nog steeds een groot verschil in kerkleer tussen gereformeerden/calvinisten en katholieken.

Verwerking:
Wat is het werkelijke katholieke dan dat Calvijn en zijn tegenstanders wel verenigd, hoe zie je dat Calvijn wel een katholieke christen is? Katholiek betekent hier dus 'door allen/algemeen'?
Is prediking en sacramenten wel genoeg als kenmerk van de kerk? Is dit bijbels?

Morgen lezen we de brief aan koning Frans helemaal uit.

Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten