donderdag 22 januari 2015

22-01; Boek I.8.3 - I.8.9

Calvijn somt nog wat redenen op voor de geloofwaardigheid van de Schrift. Hij noemt de inhoud als belangrijkste; of het nu verzorgde of onverzorgde taal is, het zijn uitspraken die geen mens had kunnen bedenken. Ook is wat Mozes schrijft over Egypte ouder dan de Griekse schrijfsels over de Egyptische godenleer.

Over Mozes gesproken, dit is misschien wel het grootste bewijs voor de waarheid van de Schrift. Hij zit namelijk niet in een patroon van zichzelf en de zijnen ophemelen, wat je wel verwacht van mensen die een geschiedenis vertellen. Hij vertelt ook de schandelijke dingen van zijn geslacht en laat optekenen dat hij zijn zoons niet op een of andere bevoorrechte positie laatst. zo handelen mensen niet

Als aan de ene kant Mozes dus eerlijk lijkt in zijn zelfbeschrijving, moet hij ook wel eerlijk zijn in de beschreven wonderen. Deze moeten echt gebeurt zijn en dus van God komen. en de wonderen die Mozes heeft gedaan zijn geen toverkunsten, maar echte wonderen.

De profetieën van de bijbel zijn ook vervuld geraakt. Zoals een koning uit de stam Juda waar honderden jaren lang niks van bleek. De eerste koning kwam uit een andere stam. Ook bevestigde God de profetieën van profeten. Soms met honderd jaren tussen profetie en vervulling. Zoals Cyrus(a.k.a. Xerxes). De wet is ook netjes overgeleverd binnen het volk. Josia heeft hem niet opnieuw geïntroduceerd als iets compleets nieuws, hij heeft het wetboek alleen flink afgestoft en weer gezorgd dat hij werd afgelezen.

Misschien geeft Calvijn hier niet de sluitende antwoorden op discussies over de betrouwbaarheid van de bijbel, maar hij laat wel een vruchtbare manier van denken zien. Er zit een ongedwongenheid in de manier van redeneren die strookt met wat de tekst zelf zegt. Dit is geen blindelings vertrouwen tegen alle tekenen in, maar nuchtere observatie met een welwillende lezing. Vlak voordat ik begon met dit te tikken las ik al een andere discussie die specifiek gaat over de historisch-kritische methode bij de bijbel, daar kan denk ik verder over gespard worden :)

Morgen lezen we Boek I.8.10 - I.9.2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten