maandag 16 februari 2015

16-02; Boek I.15.1 - I.15.3

We beginnen over de mens. Calvijn begon de Institutie met de nadruk op de tweevoudige kennis,die van God en die van de mens. Hier komt hij daar weer op terug, we moeten namelijk weten hoe onze staat was voor en na de zondeval. Hierdoor voorkomen we dat mensen de schuld van hun zonde aan God toeschrijven. Dat is een neiging bij goddeloze mensen. De trots van de mens wordt allereerst al beperkt doordat de mens uit stof en modder is geschapen.

Er is een verschil tussen lichaam en ziel. De ziel wordt soms ook geest genoemd, maar deze twee begrippen zijn in principe gelijk. De ziel heeft een eigen wezen, dat wordt bewezen door een aantal zaken, zoals dat de ziel bang kan worden, en het lichaam niet. In de ziel zit ook het begripsvermogen. Dat de ziel het edelste gedeelte van de mens is, wordt bewezen doordat de Bijbel de ziel als pars pro toto gebruikt. Waar op sommige plaatsen ziel wordt gezegd, wordt de hele mens bedoeld.

Het beeld van God zit dan ook in de ziel. Volgens Calvijn ook wel een klein beetje in het lichaam, maar toch echt hoofdzakelijk in de ziel. Hij spreekt hier de lutherse hoogleraar Osiander(http://en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Osiander) tegen, die het beeld van God op lichaam en ziel betrekt. Ook zou Christus toch mens zijn geworden als de mens niet was gevallen in zonde. Consequentie hiervan is dat de Zoon ook het beeld van de Geest kan worden, doordat Hij mens wordt. Zo wordt het verschil tussen de personen van God opgeheven, of op zijn minst vaag. Adam is naar het beeld van God geschapen. Ook zijn er mensen die een verschil maken tussen beeld en gelijkenis. Onterecht vindt Calvijn. Dat is gewoon een Hebreeuwse manier van uitdrukken met twee woorden die een en hetzelfde uitdrukken.

Waar denken jullie dat het beeld van God zit? En hebben jullie wel eens afgevraagd of Jezus ook naar de aarde zou zijn gekomen als er geen zondeval was? Dat is een gedachte die soms wel vaker wordt uitgewerkt, zoals bij bijvoorbeeld Alexander Comrie(http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_Comrie). Het valt wel op dat de Drie-eenheid onder druk komt te staan met dit soort theologieën.

Morgen lezen we Boek I.15.4 - I.15.7


Geen opmerkingen:

Een reactie posten