Ook Augustinus dacht dat er een verschil was in de zwakheid van de Wet en de kracht van het Evangelie. De oude aartsvaders deelden in het nieuwe verbond omdat ze voorbij de tijdelijke dingen keken en iets beters verwachtten.
Nog een belangrijk vijfde verschil is dat het oude verbond tot en volk beperkt was. Toen de volheid van de tijd gekomen was werd de scheidingsmuur weggenomen en werd de barmhartigheid uitgebreid naar alle volken op de aarde. Dit is al voorzegd door de profeten. Uiteindelijk heeft het plaatsgevonden, nadat de verlossing helemaal door Christus voltooid is.
Een bezwaar dat Calvijn direct weerlegt is het bezwaar uit de Godsleer dat God onveranderlijk is en dus niet alles in een keer om kan gooien of zou afkeuren wat Hij eerder geboden had. Maar net zo min we een boer van wisselvalligheid betichten al hij 's zomers en 's winters verschillende activiteiten doet en een vader dat hij oude en jongere kinderen verschillend behandel, mogen we dit bij God doen.
Ook maken mensen bezwaar dat God eigenlijk meteen na de komst van Christus zonder tekenen en sacramenten had kunnen vertellen wat Hij bedoelde. Het is vreemd om in plaats van Gods verborgen wijsheid te accepteren met God te gaan discussiëren over de manier waarop Hij handelt. Ook is het geen bezwaar dat God nu geen plezier meer heeft in dierlijke offers, God heeft die nooit gewild om de offers in zichzelf, maar om het heil van de mensen.
Morgen lezen we boek II.12.1 - II.12.5
Geen opmerkingen:
Een reactie posten