vrijdag 10 juli 2015

10-07; Boek III.17.6 - III.17.10

[6] Calvijn maakt een onderscheid tussen de beloften van de Wet en de beloften voor de bediening van de Wet. Als er staat dat God weldadigheid betracht aan mensen de Zijn Wet betrachten, wordt er bedoeld dat de mensen als God kinderen aangenomen zijn om God als Vader te eren en hun plicht te vervullen. Maar aan de andere kant is de vervulling hiervan niet om werken, maar aan mensen die zich bekeren en door de Geest tot het goede geleid worden.

[7] Er zijn ook teksten die het woord 'gerechtigheid' gebruiken en suggereren dat de mens door werken uit de Wet gerechtvaardigd zijn. Deze teksten worden gebruikt door de tegenstanders om te laten zien dat het niet alleen door geloof is om gerechtvaardigd te worden. Maar, aldus Calvijn, de voorschriften van de Wet zíjn ook gerechtigheden. Het is een ongelukkige vertaling van Hebreeuws naar Grieks. Het probleem ligt bij de mens. De voorschriften van de Wet zijn gerechtigheden, maar om de gerechtigheid te verdienen moet men zich aan de hele Wet houden. Voor heiligen worden hun gerechtigheden wel van de Wet afgemeten, niet naar hun eigen hoedanigheden

[8] Er is ook een discussie over de gerechtigheid van Abraham vergeleken met die van Pinehas. Maar bij Abraham gaat het om de rechtvaardiging door geloof, bij Pinehas is het een geloof na de aanneming en vergeving van zonde en doet Pinehas dus uit geloof een goed werk dat hem tot rechtvaardigheid wordt gerekend,.

[9] Calvijn vraagt aan de mensen die hier bezwaar tegen maken of mensen rechtvaardig geacht kunnen worden om één of twee heilige werken terwijl hij met alle andere dader een overtreder van de Wet is. En of men niet alle werken moet doen en of niet allee werken onvolledig zijn. Zo wordt duidelijk dat werken geen fundament zijn om gerechtigheid op te bouwen.

[10] De werken zijn dan wel ten dele ter rechtvaardiging, maar op een heel ander fundament. De werken worden in vergeving van zonden aangenomen. Niet alleen de mens zelf, maar ook zijn werken worden door het geloof in Christus gerechtvaardigd. Uiteindelijk zijn beide afhankelijk van genade.

Volgende week lezen we boek III.17.11 - III.17.15.

Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten