woensdag 1 juli 2015

01-07; Boek III.14.6 - III.14.11

[6] Volgens de bijbeluitleg van Calvijn zijn we te zondig om iets aan gerechtigheid van God bij te dragen. We zijn van nature vijanden van God en Zijn liefde voor ons begint met de rechtvaardiging, dus er kunnen geen werken van de mens zijn kant aan vooraf gaan.

[7] De onreinheid van het geweten laat zien dat de mensen van de tweede en derde categorie ook niet wedergeboren zijn. Ze weten dat ze zondig zijn, maar vertrouwen op hun eigen werken. Maar de onreinheid van de zondaar maakt al zijn werken ook onrein.

[8] Ook de Bijbel(Jesaja) leert dat God op zich wel de werken van Zijn Wet wil, maar dan wel vanuit het hart. Met een onrein hart de Wet doen vergroot alleen maar de toorn. De persoon vindt geen genade door werken, maar de werken vinden genade door de persoon die geheiligd is door God.

[9] Over de ware gelovigen dan. Deze ontvangen bij de rechtvaardiging de Heilige Geest die ook brengt tot gehoorzaamheid aan de Wet door vernieuwing. Desondanks blijven er resten van onze onvolkomenheid in het hart over. Deze ziet Calvijn als reden tot ootmoed. Er is geen heilige waarvan het beste werk zelfs niet bevlekt is.

[10] Al zouden we wel zuivere werken hebben, één zonde en alle eerdere gerechtigheid stort in elkaar als een kaartenhuis. De overtreding van een iets is de overtreding van de hele Wet. We moeten niet letten op het werk van de Wet maar op het gebod. Het is niet dat we naar een keer gerechtvaardigd te zijn onze zekerheid weer in de Wet zoeken, wat sommigen leren.

[11] De kern van het conflict is dat Calvijn de rechtvaardiging als de vernieuwing ziet die brengt tot gehoorzaamheid aan de Wet terwijl de scholastici zeggen dat de mens na zijn rechtvaardiging nopeens goede werken kan afleveren. De Bijbel leert duidelijk dat ook de rechtvaardige zal leven door geloof. Het is dus niet een eenmalig moment, maar een levenslange bezigheid. Christus blijft voor eeuwig onze Middelaar.

Morgen lezen we boek III.14.12 - III.14.18

Lees deze en andere posts terug op lectiocalvini.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten